ΚΥΡΙΑΚΗ 4/8/2024
Συναντηθήκαμε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» πρωί-πρωί για να ξεκινήσει το ταξίδι μας στην Τενερίφη. Γεμάτες διάθεση και προετοιμασμένες για το μακρύ ταξίδι ξεκίνησε η τελευταία μετακίνηση στο πλαίσιο του Erasmus+ Accreditation. Πρώτη στάση, η Αθήνα και δεύτερη στάση η Βιέννη.
Μετά από πολλές ώρες φτάσαμε το απόγευμα στο νότιο αεροδρόμιο της Τενερίφης και από κει με το λεωφορείο φτάσαμε στην πόλη Puerto de la Cruz, όπου ήταν και το ξενοδοχείο μας.
ΔΕΥΤΕΡΑ
5/8/2024
Την πρώτη μέρα του προγράμματος ERASUS, η εκπαιδεύτριά μας, Berca Wojcik, μάς υποδέχτηκε με ένα θερμό καλωσόρισμα με βουτήματα, καφέ και άλλα αφεψήματα, ενώ ακολούθησαν κάποιες δραστηριότητες γνωριμίας με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.
Αρχικά σταθήκαμε στο χώρο στο νοητό σημείο που θα έβρισκε κανείς τη χώρα μας στην ήπειρο της Ευρώπης, όπου και διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες προέρχονταν από την Κεντρική Ευρώπη. Έπειτα συστηθήκαμε και παίξαμε ένα παιχνίδι γνωριμίας για να σπάσει περισσότερο ο πάγος. Σταθήκαμε σε δυο σειρές, ο ένας απέναντι από τον άλλο και μας δόθηκαν πέντε λεπτά για να απαντήσουμε σε μια ερώτηση. Στα πέντε λεπτά αλλάζαμε ζευγάρι μέχρι να μιλήσουμε με όλους. Οι ερωτήσεις ήταν του τύπου «Γιατί επέλεξες αυτή το course στην Τενερίφη;», «Ποια ήταν η πρώτη σου δουλειά;», «Ποιο χαρακτηριστικό θεωρείς ότι είναι θετικό πάνω σου;», κτλ.
Στη συνέχεια η εκπαιδεύτρια μας παρουσίασε κάποιες βασικές έννοιες και πως λειτουργεί το στρες στο ανθρώπινο σώμα.
Ερωτηθήκαμε τι θα θέλαμε να έχουμε πετύχει μέχρι το τέλος των μαθημάτων, και το μάθημα έκλεισε με μια δραστηριότητα στον Βοτανικό Κήπο της Τενερίφης, όπου έπρεπε να απαντήσουμε στα 7 «Γιατί;», ξεκινώντας από την ερώτηση «Γιατί επέλεξες να παρακολουθήσεις τα μαθήματα του Stress Management στην Τενερίφη;» Κάθε ερώτηση ήταν και πιο δύσκολο να απαντηθεί και σκοπός της δραστηριότητας ήταν να φτάσουμε στις βαθύτερες ανάγκες ή πιστεύω μας και να αποκτήσουμε αυτογνωσία.
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά δέντρα του βοτανικού κήπου ήταν αυτό που παρουσιάζεται στη φωτογραφία με κύριο χαρακτηριστικό τα κλαδιά του μεγαλώνουν οριζόντια αλλά και κατακόρυφα προς τα κάτω όπου ριζώνουν εκ νέου στο έδαφος.
Το απόγευμα επισκεφτήκαμε την εντυπωσιακή παραλία Bollulo καλυμμένη με μαύρη ηφαιστειακή άμμο. Η άμμος αυτή κάνει τις παραλίες της Τενερίφης μοναδικές, και χρησιμοποιείται από τους ντόπιους για τη δημιουργία ξεχωριστών σουβενίρ και καρτ-ποστάλ.
ΤΡΙΤΗ 6/8/2024
H μέρα μας ξεκίνησε με ασκήσεις και workshop ενδυνάμωσης, όπου δοκιμάσαμε να ακούμε και να αφουγκραζόμαστε το σώμα μας σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο, με τις πέντε αισθήσεις και το λεγόμενο grounding (γείωση), και να αποστασιοποιούμαστε από τις σκέψεις, τους φόβους ή τις προσδοκίες μας.
Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο των πέντε αισθήσεων, δοκιμάσαμε να εντοπίσουμε 5 αντικείμενα ίδιου χρώματος και να τα ονοματίσουμε, 4 ήχους, 3 διαφορετικές υφές, 2 μυρωδιές και μια γεύση.
Με τη μέθοδο της Γείωσης, εξασκήσαμε τη δυνατότητα να βρούμε σιγουριά και σταθερότητα από τον περιβάλλοντα χώρο μέσω της στάσης του σώματος, νιώθοντας το στήριγμα της καρέκλας, του τοίχου ή όποια άλλη επιφάνεια μας είναι διαθέσιμη, με σκοπό να αποφορτιστούμε από το άγχος που μας προκαλεί μια συζήτηση ή κατάσταση στον χώρο μας.
Τέλος, έγινε παρουσίαση του αυτόνομου νευρικού συστήματος και της θεωρίας του Polyvagal των Τριών Ζωνών, και τονίστηκε η σημασία της ρύθμισής του, που μπορούμε να καταφέρουμε είτε μόνοι μας είτε με βοήθεια.
Το απόγευμα επισκεφτήκαμε την υπέροχη παραδοσιακή πόλη La Laguna, η οποία είναι υπό την προστασία της UNESCO.
Περπατήσαμε στους φαρδύς πεζόδρομους με τα μαγαζάκια, τα καφέ και τα χαρακτηριστικά κτήρια με διαφορετικά έντονα χρώματα, που καθιστούν τη La Laguna πολύχρωμη και ιδιαίτερη. Χαρακτηριστικά είναι και τα πελώρια δέντρα στις πλατείες και μπροστά από τις εκκλησίες τους, με το λεγόμενο «dragοn tree» να κατέχει δεσπόζουσα θέση, καθώς θεωρείται σύμβολο του τόπου τους.
ΤΕΤΑΡΤΗ 7/8/2024
Το μάθημα ξεκίνησε σήμερα στον Βοτανικό Κήπο του Puerto de la Cruz, με μια καινούργια άσκηση που λέγεται «Mindful Walking». Κάνοντας μια βόλτα ο καθένας μόνος του μέσα στον κήπο, επικεντρώσαμε την προσοχή μας στο χώρο γύρω μας χρησιμοποιώντας τις πέντε μας αισθήσεις, παρατηρώντας τα χρώματα, την υφή των φυτών, τις μυρωδιές, και τους ήχους και έχοντας πάντα στο νου πως μας κάνουν να αισθανόμαστε.
Έπειτα μας παρουσίασε τη θεωρία των Τριών Επιπέδων (Three Stages theory), HAVE-ENRICH-ABSORB, όπου αποδεχόμαστε την πρόκληση, απαλλασσόμαστε από προκαταλήψεις ή άλλες σκέψεις που επηρεάζουν την κρίση μας, και αντλούμε δύναμη από την ενέργεια και αίσθηση σταθερότητας που πηγάζει από τον εαυτό μας.
Γυρίσαμε στο Ινστιτούτο όπου δουλέψαμε πάνω στα 6Fs Stress Responses, δηλαδή τους 6 διαφορετικούς τρόπους εκδήλωσης του στρες που μπορούμε να αναγνωρίσουμε στον εαυτό μας, στους μαθητές μας ή στους άλλους.
Συγκεκριμένα αντιδράμε με τη φυγή, τον θυμό, την προσφορά της φιλίας μας προς άτομα που θεωρούμε απειλή, την προσωρινή έλλειψη αντίδρασης σε στρεσσογόνους παράγοντες και φαινομενικά ομαλή συνέχιση της δραστηριότητάς μας, το πάγωμα και αδυναμία αντίδρασης αλλά και συνέχισης της δραστηριότητας μας, και τέλος την υποταγή με εκδηλώσεις υπερβολικής δεκτικότητας.
Ακολούθησε ένα μάθημα χορού «salsa», όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα κομμάτι της κουλτούρας του τόπου.
Το απόγευμα εξερευνήσαμε το Puerto de la Cruz και περπατήσαμε στους μαγευτικούς πεζόδρομους και τα πολύχρωμα σοκάκια του με τους φοίνικες που δεσπόζουν δίπλα σε πάρκα και ξενοδοχειακές μονάδες. Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε το πάρκο σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Costa Martinez για το ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ύφος και το εξαιρετικό γούστο.
ΠΕΜΠΤΗ
8/8/2924
Την Πέμπτη το μάθημα ξεκίνησε με τη παρουσίαση χρήσιμων πρακτικών και ασκήσεων αυτορρύθμισης και ηρεμίας (self-relief and self-regulation), όπου ακούμε την αναπνοή μας, αγκαλιάζουμε τον εαυτό μας χτυπώντας απαλά τα μπράτσα μας, κάνουμε μασάζ στα αυτιά μας, και βάζουμε τα χέρια στο πρόσωπο καλύπτοντας τα μάτια μας.
Στη συνέχεια μάθαμε για τη μέθοδο της διαφοροποίησης για τη διαχείριση του άγχους, όπου διακρίνουμε τη διαφορά μεταξύ 1) κριτικής παρατήρησης και απλής καταγραφής γεγονότων, 2) σκέψης και συναισθήματος, 3) στρατηγικής που ακολουθούμε και ανάγκης που έχουμε, και 4) απαίτησης και αιτήματος. Όλα αυτά έγιναν αντιληπτά με την παρουσίαση του διαφορετικού λεξιλογίου που χρησιμοποιούμε για την κάθε περίπτωση. Έτσι μάθαμε να διαχωρίζουμε τις αισθήσεις από τα συναισθήματα και τις ανάγκες μας.
Ακολούθησε το workshop «Journaling everyday self-empathy». Σκοπός να μάθουμε να αναγνωρίζουμε την κριτική που βρίσκεται συνήθως πίσω από τη πηγή του άγχους μας, και να την αντιμετωπίσουμε.
Τα
μαθήματα τελείωσαν με ένα μάθημα yoga, όπου και καταλάβαμε τη σημασία
της φροντίδας του εαυτού μας και την διαφύλαξη της ψυχικής μας υγείας.
Το απόγευμα επισκεφτήκαμε τις εντυπωσιακές πισίνες που χτίστηκαν πάνω στα βράχια της παραλίας του Puerto de la Cruz, οι οποίες λειτουργούν με το νερό της θάλασσας και είναι αρμονικά δεμένες με το φυσικό περιβάλλον και τα βράχια.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9/8/2024
Η μέρα μας ξεκίνησε με χαλαρωτικές ασκήσεις γείωσης (grounding) και αυτορρύθμισης και μας ζητήθηκε να απαντήσουμε σε ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης των μαθημάτων από την ίδια την εκπαιδεύτρια. Έπειτα μας παρουσίασε περισσότερες πηγές και βιβλιογραφία για τις μεθόδους αντιμετώπισης του στρες και τη θεωρία που αφορά το stress management.
Αποχαιρετιστήκαμε ανοίγοντας μια σαμπάνια με τους καινούργιους φίλους και συνοδοιπόρους σε αυτό το ταξίδι της αυτοεπίγνωσης , και φυσικά βγήκαμε και αναμνηστικές φωτογραφίες.
Το απόγευμα επισκεφτήκαμε την πρωτεύουσα του νησιού, τη Santa Cruz. Οι ουρανοξύστες και οι πολύχρωμες πολυκατοικίες έδεναν αρμονικά με τους μεγάλους δρόμους, τα φαρδιά πεζοδρόμια, τα εξωτικά δέντρα, τις εντυπωσιακές πλατείες και τα μαγαζιά και τα καφέ της πόλης.
ΣΑΒΒΑΤΟ 10/8/2024
Σήμερα πήγαμε εκδρομή με ξεναγό σε κάποια χαρακτηριστικά παραδοσιακά χωριά της Τενερίφης, και το πάρκο στο βουνό Teide, όπου υπάρχει ενεργό ηφαίστειο με τρεις διαφορετικές εστίες.
Αρχικά περπατήσαμε στα σοκάκια του Icod de los Vinos, και είδαμε το αρχαιότερο dragon tree του νησιού, που εκτιμάται ότι είναι περίπου 800 χρόνων.
Έπειτα κάναμε μια στάση στο Garachico. Η πόλη ήταν πολύχρωμα στολισμένη για τις γιορτινές μέρες που θα ακολουθούσαν, και είδαμε τις μαγευτικές φυσικές πισίνες που δημιουργήθηκαν πριν 300 χρόνια, όταν το Teide εξερράγη και η λάβα έφτασε μέχρι την πόλη, αλλάζοντας τη μορφολογία της παραλίας.
Η επόμενη στάση ήταν στη Masca, ένα ορεινό χωριό με πλακόστρωτα σοκάκια, μαγαζάκια με αναμνηστικά, καφέ που πρόσφεραν παραδοσιακό καφέ Τενερίφης, και μια ευρύχωρη πλατεία στη σκιά ενός τεράστιου δέντρου.
Εδώ
βρίσκεται και ένας βράχος που αποκαλείται το μικρό Machu Pichu, λόγω της ομοιότητάς του.
Τέλος, φτάσαμε στο πάρκο του Teide, κάναμε έναν περίπατο ανάμεσα στα εντυπωσιακά βράχια που έχουν δημιουργηθεί από τη λάβα. Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο γεμάτες εντυπωσιακές εικόνες από έναν διαφορετικό κόσμο, και καινούργιες εμπειρίες.
Το απόγευμα δοκιμάσαμε τα παραδοσιακά tapas του τόπου.
ΚΥΡΙΑΚΗ
Κυριακή πρωί δοκιμάσαμε τον παραδοσιακό καφέ της Τενερίφης και κάναμε μια τελευταία βόλτα.
Με
πολλή συγκίνηση και χορτάτες από όμορφα τοπία και νέες εμπειρίες αποχαιρετήσαμε
την Τενερίφη με τα άγρια τοπία της, τους φιλόξενους ανθρώπους της και τα
νόστιμα φαγητά της.
Παρακολούθηση σεμιναρίου με θέμα:
"Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future"
Το Σάββατο 27/7/2024 ξημερώματα ξεκινήσαμε η ομάδα των τριών εκπαιδευτικών του σχολείου αποτελούμενη από τον διευθυντή Δημήτρη Παπαδόπουλο, την μαθηματικό Ελισάβετ Μηλιάδου και την εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής Στυλιανή Λαλάγκα για το Ελσίνκι της Φιλανδίας. Σκοπός του ταξιδιού η παρακολούθηση ανωτέρου επιμορφωτικού σεμιναρίου.
χρησιμοποιήσαμε τα μέσα μαζική μεταφοράς τρένο και τραμ προκειμένου να μεταβούμε στον τόπο διαμονή μας.
Περάσαμε από ένα μίνι μάρκετ για αγορά βασικών προϊόντων. Εκεί είδαμε ελληνικά προϊόντα σε υψηλές τιμές.
Η μέρα συνεχίστηκε με περιήγηση σε ένα τμήμα του λιμανιού της πόλης όπου υπήρχε υπαίθρια αγορά κάτι σαν την δική μας λαϊκή αγορά και κιόσκια με κλασσικά, παραδοσιακά πιάτα Φιλανδίας.
Μας δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να δοκιμάσουμε σολομό, κεφτεδάκια από τάρανδο και ψαράκια λίμνης όλα νοστιμότατα.
ΚΥΡΙΑΚΗ 28/7/2024
λιμάνι από ψηλά και επιβιβαστήκαμε με άνεση στο πλοίο. Αρχικά, το εξερευνήσαμε και κατά το απόπλους μείναμε στην πρύμνη του για να απολαύσουμε την θέα της πόλης του Ελσίνκι από τη θάλασσα.
Η διαδρομή των 2 ωρών πέρασε σχετικά σύντομα μελετώντας τον χάρτη της πόλης του Τάλλιν. Αποβιβαστήκανε, είδαμε την γέφυρα που στρίβει για να περάσουν τα πλοιάρια και κατευθυνθήκαμε στην παλιά πόλη.
Η περιήγησης μας ξεκίνησε από την εκκλησία του Αγίου Όλαφ η οποία χτίστηκε στο 12ο αιώνα και πήρε το όνομα της από τον βασιλιά της Νορβηγίας Όλαφ Β. Μπήκαμε μέσα ακούσαμε τις ψαλμωδίες και αφού είμασταν ξεκούραστοι αποφασίσαμε να ανέβουνε τα 258 σκαλιά και να απολαύσουμε την θέμα του Τάλλιν από ψηλά. Ένας πόνος στο πόδι της Ελισάβετ δεν της επέτρεψε να μας ακολουθήσει.
Τα σκαλιά ήταν σχετικά ψηλά, το πάτημα τους στενό ενώ όλη η σκάλα ήταν κυκλική. Υποστηρικτική βοήθεια είχαμε από ένα σχοινί που ήταν στην
άκρη του τοίχου και είχε τον ρόλο της κουπαστής. Όταν κάποιος κατέβαινε έπρεπε να στεκόμαστε στη άκρη για να
περάσει πράγμα που δυσκόλεψε αρκετά την ανάβαση μας αλλά δεν το μετανιώσαμε. Πραγματικά η 360 μοιρών θέα της πόλης ήταν εκπληκτική. Παρατηρήσαμε πόσο πυκνοκατοικημένη ήταν η
παλιά πόλη, είδαμε την περιμετρική τάφρο της και το κάστρο των αρχών της εποχής. Παρατηρήσαμε ότι όσο έβλεπε το βλέμμα μας, στον ορίζοντα δεν υπήρχε ίχνος λόφου ή βουνού. Άραγε είναι και η Εσθονία επίπεδη χώρα;
Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τον Καθεδρικό ναό της Αγίας Μαρίας ο οποίος βρίσκεται στο λόφο Τούμπεα. Ο ναός ιδρύθηκε από τους Δανούς το 13ο αιώνα και είναι το μοναδικό κτίριο της ευρύτερης περιοχής που επέζησε της καταστροφικής πυρκαγιάς του 1684. Μπήκαμε στον καθεδρικό ναό του Αγίου Αλεξάνδρου Νέφσκι μια πανέμορφη Ρώσικη εκκλησία.
Περάσαμε από την Πλατεία Δημαρχείου η οποία είναι το κέντρο της παλιάς πόλης, με δεκάδες μικρά και μεγάλα μαγαζιά, καφέ και εστιατόρια ενώ τα κτίρια που την περιβάλλουν είναι πολύχρωμα!
Ακολούθησε ξενάγηση μας την ιστορία της Εσθονίας σε ένα υπαίθριο μουσείο. Μια καλή πρακτική που θελήσαμε να την υιοθετήσουμε.
ώσπου φτάσαμε στην πύλη Viru. Η πύλη Viru κατασκευάστηκε περί τον 14ο αιώνα, ως μέρος των οχυρωματικών έργων του Τάλλιν. Οι 2 πύργοι της πύλης είναι ότι απέμεινε μετά την κατεδάφισή της προκειμένου να περνάνε οι άμαξες
και το τραμ με άλογα. Οι δύο αυτοί πύργοι ουσιαστικά σηματοδοτούν την είσοδο στην παλιά πόλη. Στην Πύλη Viru τερματίζει και ο ομώνυμος πεζόδρομος, ο οποίος είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους της παλιάς πόλης, γεμάτος από μαγαζιά, εστιατόρια και καφέ.Φτάνοντας στην πύλη αποφασίσαμε να πάρουμε ένα δημόσιο μέσω μαζικής μετακίνησης και να δούμε την σύγχρονη πόλη του Τάλλιν. Αγοράσαμε ηλεκτρονικά εισιτήρια μιας ώρας και επιβιβαστήκαμε τυχαία στο τραμ 4. Φτάσαμε μέχρι το τέρμα του και στην επιστροφή κατεβήκαμε στο πάρκο δίπλα στην παλιά πόλη.
Από εκεί περπατήσαμε στην συνοικία Rottermann μια γραφική συνοικία από παλιά χαρακτηριστικά κτίρια με τουβλάκια. Πολύ πιθανόν να ήταν μια εργατούπολη στο παρελθόν αν κρίνουμε από τις καμινάδες.
Από εκεί περπατήσαμε μέχρι το λιμάνι όπου μπήκαμε σε μια υπεραγορά. Οι τιμές των προϊόντων εμφανώς χαμηλότερες στο Τάλλιν από αυτές στο Ελσίνκι. Σε δυόμιση ώρες είμασταν πίσω στο χώρο διαμονής για ξεκούραση.
ΔΕΥΤΕΡΑ 29/7/2024
Ξεκινήσαμε γύρω στις 8.15 το πρωί με τα πόδια για το σημείο που θα γινόταν τα σεμινάρια. Αν και φτάσαμε νωρίτερα οι "συμμαθητές" μας ήταν ήδη εκεί. Ξεκινήσαμε στην ώρα μας. Η εκπαιδεύτρια μας, Mia Torttila στο όνομα, μία νεαρή Φιλανδή με μεταπτυχιακό στην Αγγλία, παρουσίασε τον εαυτό της και μετά ένας ένας παρουσίασε τον δικό του εαυτό. Η σύνθεση της ομάδας: 3 συνάδελφοι από Ιταλία, 3 από Γερμανία, 3 την Δημοκρατία της Τσεχίας, 1 από την Ουγγαρία, 1 από την Γαλλία 1 από την Κροατία και 3 από την Ελλάδα. Σύνολο 15.
Το πρόγραμμα της ημέρας.
Παίξαμε ένα παιχνίδι ερωτήσεων προκειμένου να σπάσει ο πάγος και να γνωριστούμε καλύτερα. "Find someone who..."
Στη συνέχεια μας ενημέρωσε για την Φιλανδία και τι μπορούμε να κάνουμε και να δούμε. Επίσης, μάθαμε τι είναι τα Moomin. Είναι μια παιδική σειρά κινούμενων σχεδίων με την οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές και αποτελεί τι μασκότ των Φιλανδών.
Ακολούθησε η παρουσίαση των σχολείων και τον περιοχών. Ξεκινήσαμε πρώτοι...
Η Ελισάβετ μίλησε και παρουσίασε τον Χορτιάτη. Ο Διευθυντής μας το σχολείο και η Στυλιανή τα ERASMUS. Παράλληλα παρουσιάστηκαν ένα βίντεο για την Θεσσαλονίκη και ένα για το σχολείο μας ΓΕΛ ΧΟΡΤΙΑΤΗ. Ενημερώσαμε ότι το τραγούδι που συνοδεύει το βίντεο του σχολείου είναι σύνθεση μαθητών του σχολείου μας το οποίο κέρδισε την 1η θέση στον διαγωνισμό τραγουδιού του European Σchool Radio το 2022.
Η πρώτη μέρα τελείωσε με μία δραστηριότητα κατά την οποία χωρισμένοι σε ομάδες των 3 ατόμων έπρεπε να απαντήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις.
Χωρισμένοι σε τριάδες εργαστήκαμε πάνω σε αυτό.
Μετά από ένα σύντομο γεύμα επιστρέψαμε για ξεκούραση.
Το απόγευμα περπατήσαμε μέχρι το κέντρο, πήραμε ένα καφέ στο ALLAS SEA POOL, συνεχίσαμε την πεζοπορία μας κάνοντας έναν μεγάλο κύκλο.
Περάσαμε από την Προτεσταντική εκκλησία των Γερμανών, ένα μεγάλο πάρκο με δέντρα και συνεχίσαμε τον μεγάλο μας κύκλο μέχρι το σπίτι μας. Στο δρόμο μας έπιασε δυνατή βροχή για 5 λεπτά. Είναι απίστευτο πόσο γρήγορα και συχνά αλλάζει ο καιρός!
ΤΡΙΤΗ 20/7/2024
Στη συνέχεια ακολούθησε ενημέρωση και συζήτηση για την ρύπανση από πλαστικά και πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση παγκοσμίως.
Κάθε ομάδα κατέγραψε σε ραβδιόγραμμα ή σε κύκλο τα αποτελέσματα της και θα τα παρουσίασε…
Το σεμινάριο της ημέρα ολοκληρώθηκε με μια ακόμη δραστηριότητα Approach: Art Education. Χωρισμένοι σε 5 ομάδες των 3 επιλέξαμε από τα ανακυκλώσιμα απόβλητα που είχαμε φέρει μαζί μας και δημιουργήσαμε έργα τέχνης τα οποία και παρουσιάσαμε δίνοντας τα τίτλο και περιγραφή..
Έτσι, κατασκευάστηκαν μια κούκλα, θήκη για καπνιστές, φωλιά για πουλιά, ορχήστρα και μια οικογένεια.
Με αυτήν την δραστηριότητα μπορούμε να εμφυσήσουμε στους μαθητές μας ότι δεν πατάμε υλικά αλλά ότι μέσα από τα "σκουπίδια" μπορούμε να δημιουργήσουμε.
Στη συνέχεια γευματίσαμε και στις 15.00 ο ξεναγός μας Richard μας περίμενε στο κτίριο Annantalo απέναντι από τα σεμινάρια. Το κτίριο αυτό ήταν το πρώτο μεικτό σχολείο στο Ελσίνκι τη δεκαετία του 70 που τώρα λειτουργεί ως κέντρο τέχνης.Ακολούθως μεταβήκαμε έξω στην πλατεία στο σημείο που ήταν η αγορά των Εβραίων.
Είδαμε την υπαίθρια έκθεση
Το άγαλμα του αρχηγού του Φιλανδικού στρατού κατά τον Β παγκόσμιο πόλεμο
Το δέντρο που προήλθε από κλαδί του αρχαιότερου δέντρου στο Ελσίνκι.
Περάσαμε από τον σταθμό των τρένων ο οποίος αποτελεί ορόσημο στο κέντρο της Πόλης. Σε ρυθμό Αρτ Νουβό και εθνικό ρομαντικό στυλ ενώ η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 1914.
Μέσα από το εμπορικό κέντρο βγήκαμε σε έναν πεζόδρομο με στάμπες. Αίνιγμα αποτελεί για τους μαθηματικούς, ακόμη και σήμερα, πως έγινε το μοτίβο!Στο τέλος του πεζόδρομου δεσπόζει το Σουηδικό θέατρο. Περπατήσαμε μέχρι το πρώτο δρόμο της πόλης που οδηγούσε στη θάλασσα, ανεβήκαμε στο καθεδρικό ναό, είδαμε το παλιό δημαρχείο, το προεδρικό γραφείο, το κτίριο του πανεπιστημίου κι εκεί ολοκληρώθηκε η ξενάγηση.
Από εκεί αποφασίσαμε να επισκεφτούμε την εκκλησία της συνοικίας Κάλλιο για να ακούσουμε τις καμπάνες στις 18.00 οι οποίες έπαιζαν μελωδία του Sibelius.Ο σπουδαίος Φιλανδός συνθέτης Γιαν Σιμπέλιους (1865-1957) αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο για τους Φιλανδούς.
Στο κατέβασμα κάναμε μια στάση για καφέ και επιστρέψαμε για ξεκούραση.
ΤΕΤΑΡΤΗ 31/7/2024
Από τη σημερινή ημέρα και μέχρι το τέλος της εβδομάδας το ωράριο των μαθημάτων είναι 14.00-19.00
Εκτός από χώρο λατρείας χρησιμοποιείται και σαν χώρος εκδηλώσεων.
Είδαμε ξανά την υπαίθρια έκθεση και επισκεφθήκαμε την εκκλησία της σιωπής. Περιηγηθήκαμε στην πόλη μέχρι να έρθει η ώρα του μαθήματος.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέραμε ότι στο σχολείο μας στο πλαίσιο του Erasmus+ Accreditation έχουμε φυτεύσει οπωροφόρα και φέτος συλλέγουμε τους πρώτους καρπούς, δημιουργήσαμε βοτανόκηπο, συμμετέχουμε στο πρόγραμμα "follow green" του δήμου μας Πυλαίας-Χορτιάτη και ενημερώθηκαν όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί του σχολείου για τα είδη της ανακύκλωσης από την παιδαγωγική ομάδα μαθητών του Erasmus. Τα μελλοντικά σχέδια είναι η δημιουργία φωλιών για πουλιά, η κάθετη καλλιέργεια μαρουλιών με τη χρήση φωτοβολταϊκού, η μελέτη-έρευνα των μαθητών που συμμετέχουν στην παιδαγωγική ομάδα του Erasmus για τη χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας ώστε να ευαισθητοποιήσει πολίτες και τον Δήμο και να μετατραπεί το σχολείο μας σε πράσινο!
Και τέλος στον 3ο όροφο ήταν η βιβλιοθήκη και το αναγνωστήριο το οποίο ήταν κατασκευασμένο επικλινές για να έχουν πρόσβαση άτομα με ειδικές ανάγκες ή μητέρες με καρότσια. Υπήρχε επίσης χώρος για να διαβάσουν μικρά παιδιά πάνω σε χαλί.
Σε έναν στύλο είδαμε φωλιές πουλιών τις οποίες και φωτογραφήσαμε καθώς θα είναι το επόμενο πρόγραμμα που επιθυμούμε να υλοποιήσουμε.
Εντυπωσιακή ήταν η εξωτερική τουαλέτα του μαγαζιού. Διακοσμημένη με κάθε λογής αντικείμενα δεν φανταζόσουν ποτέ πως έχει τέτοιο ρόλο.
Στο τρίτο μέρος το θέμα ήταν How to take positive action. Είναι πολύ σημαντικό μετά από όσα αναφέρονται για την μόλυνση του περιβάλλοντος, την κλιματική αλλαγή, το κακό που έχει προξενήσει ο άνθρωπος στην φύση κλπ να τελειώνουμε με κάτι θετικό, κάτι αισιόδοξο.
Επιστρέψαμε στο Ελσίνκι, γευματίσαμε στην βιβλιοθήκη Oodi, επίσης παραδοσιακά πιάτα και μετά πήγαμε για την τελευταίο μάθημα.
Κατόπιν, χωρισμένοι σε μεικτές ομάδες των τριών, πήραμε 3 ερωτήσεις από την εκπαιδεύτρια μας και βγήκαμε για βόλτα στους δρόμους της πόλης για να τις συζητήσουμε. Ήταν μια ωραία εμπειρία που μας έφερε πιο κοντά.
ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Στο Instagram
Τις αναρτήσεις συνοδεύει το βίντεο που παρουσιάζεται στον παρακάτω σύνδεσμο
ΛΙΣΑΒΟΝΑ 15-20 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024
1η ΜΕΡΑ: Κυριακή 14 Ιουλίου 2024
Συγκεντρωθήκαμε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» για να ξεκινήσει το ταξίδι μας στη Λισαβόνα μέσω Κωνσταντινούπολης.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής
μας στο αεροδρόμιο της
Κωνσταντινούπολης και
περιμένοντας τη δεύτερη πτήση,
οι κύριοι της παρέας δεν έχασαν
χρόνο για μια παρτίδα τάβλι.
Φτάσαμε το απόγευμα και εκμεταλλευτήκαμε τον πολύ
καλό καιρό για μια βόλτα στο κέντρο της πόλης θαυμάζοντας το χαρακτηριστικό τραμ 28 και στην πλατεία «Comercio» όπου και δειπνήσαμε.
2η ΜΕΡΑ: Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024
Πρωί-πρωί, γεμάτοι θετική
διάθεση ξεκινήσαμε για το χώρο όπου θα γίνονταν το σεμινάριο. Στο δρόμο μας βρήκαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τα όμορφα μνημεία που κοσμούν τους δρόμους της Λισαβόνας.
Μόλις φτάσαμε στους χώρους του σεμιναρίου μας υποδέχτηκε η εκπαιδεύτριά μας, Beatriz Canas Mendes.
H πρώτη μέρα ήταν αφιερωμένη σε κάποιες γενικές πληροφορίες για το μάθημα. Αφού έγινε η γνωριμία με τους συναδέλφους, στη συνέχεια, ο κάθε εκπαιδευτικός που συμμετείχε στο σεμινάριο έκανε μια σύντομη παρουσίαση του σχολείου που διδάσκει και της περιοχής που μένει.
Η πρώτη μέρα έκλεισε προσδιορίζοντας τους τρεις βασικούς πυλώνες της μάθησης: Awareness => action => better results.
H εκπαιδεύτριά
μας, αφού μας πρότεινε μερικά παραδοσιακά πιάτα και μέρη που πρέπει να
επισκεφτούμε, μάς άφησε να συνεχίσουμε τη μέρα μας εξερευνώντας τη Λισαβόνα.
Πρώτη στάση η Restaunadores. Μία μεγάλη κλειστή αγορά γεμάτη με εστιατόρια που πρόσφεραν παραδοσιακά φαγητά και γλυκά.
Στη συνέχεια, πήραμε το καραβάκι και περάσαμε στην απέναντι στεριά, στην περιοχή Almada.
Θαυμάσαμε την υπέροχη θέα της Λισαβόνας αλλά και το άγαλμα του Ιησού που δεσπόζει στην περιοχή και επιστρέψαμε στην όμορφη πλατεία Comercio.
3η ΜΕΡΑ: Τρίτη 16 Ιουλίου 2024
Ξεκίνησε το μάθημα με μια ενδιαφέρουσα δράση που στοχεύει στη γνωριμία των μελών μιας ομάδας, το παιχνίδι Bingo, προσαρμοσμένο στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ένα άλλο παιχνίδι γνωριμίας ήταν και το “FRIENN DIAGRAM”. Η Βea μας μοίρασε έναν κατάλογο από ερωτήσεις και χωρισμένοι σε ζευγάρια προσπαθήσαμε να ανακαλύψουμε όχι μόνο τα κοινά ενδιαφέροντα αλλά και τα στοιχεία που μας κάνουν διαφορετικούς.
και το μουσείο των
ανακαλύψεων.Θαυμάσαμε το μοναστήρι του Αγίου Ιερώνυμου με τη μοναδική αρχιτεκτονική
ενώ το βράδυ δοκιμάσαμε παραδοσιακό μπακαλιάρο και άλλα πιάτα της Πορτογαλίας σε μια παραδοσιακή ταβέρνα στο κέντρο της πόλης.
4η ΜΕΡΑ: Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024
Το μάθημα σήμερα ξεκίνησε με παιχνίδι φυσικά. Σχηματίσαμε ένα κύκλο και πετούσαμε μια μπάλα πάνω στην οποία ήταν γραμμένες διάφορες προσωπικές ερωτήσεις στις οποίες έπρεπε να απαντά γρήγορα και σύντομα όποιος έπιανε τη μπάλα. Ένα ευχάριστο παιχνίδι γνωριμίας που μπορεί να εφαρμοστεί και μέσα στην τάξη.
Στη συνέχεια, προσδιορίσαμε το αναγκαίο πλαίσιο για το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού.
Αμέσως μετά προσπαθήσαμε να υλοποιήσουμε το θεωρητικό πλαίσιο, παίζοντας το παιχνίδι, “Go Goals”, το γνωστό μας Φιδάκι, με ερωτήσεις προσαρμοσμένες στη Βιωσιμότητα.
Αμέσως μετά, μετακινηθήκαμε στο εξαιρετικό πάρκο Gulbenkian για να παίξουμε το παιχνίδι “Goose chase”, ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού. Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες και με τη χρήση κινητού προσπαθήσαμε να υλοποιήσουμε τις αποστολές που έπρεπε εξερευνώντας ταυτόχρονα το χώρο.
Στη συνέχεια είχαμε μια πολύ όμορφη συνάντηση με την Sylvie Marques, υπεύθυνη καθηγήτρια του Ευρωπαϊκού προγράμματος ΚΑ2, στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας.
Γευματίσαμε σ’ ένα παραδοσιακό εστιατόριο στην πλατεία Rossio, δοκιμάζοντας εξαιρετικά πιάτα της Πορτογαλίας. Αμέσως μετά περπατήσαμε στο Bairro Alto, φωτογραφηθήκαμε με τον σπουδαίο συγγραφέα και ποιητή Φερνάντο Πεσσόα
και απολαύσαμε τον καφέ μας στην περιοχή της Αλφάμα απολαμβάνοντας τη μοναδική θέα.
5η ΜΕΡΑ: Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024.
Ξεκινήσαμε το μάθημα παριστάνοντας τους καλλιτέχνες. Σ’ ένα
χαρτί προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε ένα μόνο χαρακτηριστικό
του προσώπου ενός μέλους της ομάδας. Το πορτρέτο συμπλήρωνε
ένας άλλος καθηγητής ζωγραφίζοντας το επόμενο χαρακτηριστικό.
Το αποτέλεσμα ήταν πράγματι εντυπωσιακό.
Συνέχεια είχε
μια πολύ ενδιαφέρουσα εργασία. Ο καθένας προσπάθησε να σχεδιάσει το δικό του “Goose chase”, προσαρμόζοντάς το στις απαιτήσεις
και τους στόχους της τάξης του ή του σχολείου. Έτσι με τη βοήθεια της
συγκεκριμένης εφαρμογής αποφασίσαμε να την αξιοποιήσουμε στις ανάγκες του Erasmus και
έτσι σχεδιάσαμε πέντε αποστολές με στόχο τη γνωριμία των ξένων μαθητών στα
μνημεία του Χορτιάτη.
Αφού τελείωσε το μάθημα, κατευθυνθήκαμε στο πάρκο Miraduro Eduardo VII όπου και γευματίσαμε. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στις καταπράσινες εκτάσεις του.
Το βράδυ βγήκαμε μια βόλτα για ποτό απολαμβάνοντας τη βραδινή δροσιά του Ατλαντικού στην πλατεία Comercio.
6η ΜΕΡΑ: Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024.
Τελευταία μέρα μαθήματος και ξεκινήσαμε με καλλιτεχνική διάθεση… Αφού χωριστήκαμε σε ζευγάρια, δημιουργήσαμε έργα τέχνης με υλικά που υπήρχαν στην αίθουσα. Στόχος της δράσης αυτής ήταν η ευαισθητοποίηση του κοινού στη βιώσιμη ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα ήταν πράγματι πολύ ενδιαφέρον.
Στη συνέχεια
περιηγηθήκαμε στο διαδίκτυο σε διάφορα εκπαιδευτικά παιχνίδια που μπορούν να
ενσωματωθούν στη λειτουργία της μάθησης.
Ολοκληρώσαμε το μάθημα καταθέτοντας ο καθένας την προσωπική του εμπειρία μέσα από την παρακολούθηση του σεμιναρίου.
Ήταν πράγματι μια πολύ ενδιαφέρουσα επιμόρφωση που μας βοήθησε να ανοίξουμε τους εκπαιδευτικούς μας ορίζοντες και να ενσωματώσουμε στην τάξη νέες πρακτικές που θα τονώσουν το ενδιαφέρον των μαθητών μας και θα τους παρακινήσουν στην παρακολούθηση των μαθημάτων με τη χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών.Η μέρα ήταν αφιερωμένη στην περιοχή της Σίντρα με τα υπέροχα παλάτια. Νωρίς – νωρίς πήραμε το τρένο για τη Σίντρα και αφού περιηγηθήκαμε στο όμορφο ιστορικό κέντρο, ξεκινήσαμε την ανάβαση για το παλάτι Πένα. Ήταν μια μοναδική διαδρομή μέσα από τους κήπους του παλατιού με πυκνή βλάστηση και στενά μονοπάτια που σε κάποια σημεία γινόταν και κουραστική, αφού χρειαστήκαμε πάνω από μία ώρα για να φτάσουμε στο παλάτι.
Την ανάβαση μάς δυσκόλεψε η βροχή και τα πυκνά σύννεφα που περιόριζαν τη θέα.
Στο τέλος όμως το παλάτι μας αντάμειψε με τη μοναδική ομορφιά του και την ξεχωριστή αρχιτεκτονική του.
Αν και κουρασμένοι, αποφασίσαμε να επιστρέψουμε πάλι με τα πόδια μέσα από τους κήπους των ανακτόρων. Κατάκοποι, πήραμε πάλι το τρένο για τη Λισαβόνα. Εκεί γευματίσαμε σε ένα παραδοσιακό εστιατόριο δοκιμάζοντας ένα σπέσιαλ “Bifana”, κάτι σαν το δικό μας γύρο.
Στη συνέχεια, αφού ξεκουραστήκαμε, κάναμε μια τελευταία βόλτα στο κέντρο της πόλης αγοράζοντας μερικά “Pastel de Nata”, το καλύτερο γλυκό της Λισαβόνας.
Επιστρέψαμε γεμάτοι όμορφες εμπειρίες, καλές πρακτικές από έμπειρους Ευρωπαίους εκπαιδευτικούς αλλά και ευχάριστες στιγμές από τη διαμονή μας στη Λισαβόνα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου